ג'ו ביידן, שיושבע היום (ד') לנשיא ארה"ב, סובל מרשימה ארוכה של בעיות רפואיות. הדו"ח האחרון בנושא, שפורסם ב-15 לדצמבר 2019, מעלה כי חלק מהמחלות שמהן סובל הנשיא החדש, כיום בן 78, מסכנות חיים. על הדו"ח חתום פרופ' קווין אוקונור, מנהל בית החולים ג'ורג' וושינגטון בעיר הבירה, שם ביידן מטופל, ואלה עיקריו:
1. פרפור פרוזדורים. מתברר שביידן סבל בעבר מהפרעה בקצב הלב, הנקראת "פרפור פרוזדורים", שהיא אחת הסיבות העיקריות לתמותה מבעיות לב. ההפרעה התגלתה בבדיקת אק"ג שעבר ב-2003, אחרי ניתוח להסרת כיס המרה. פרפור פרוזדורים הוא מצב שעלול להיות מסכן חיים: הפרעת קצב הלב מתבטאת בכך שהעליות מתכווצות בקצב מהיר ביותר, מה שעלול ליצור "מערבולות דם" ולהיווצרות קריש שעלול לנדוד למוח ולגרום לשבץ מוחי. עם זאת, רופאו של ביידן הדגיש כי חדרי הלב שלו פועלים באופן תקין, ושהוא נוטל תרופה מדללת דם בשם אפיקסבן (אליקוויס).
2. שומנים בדם. ביידן סובל מ"היפרליפידמיה" - רמות גבוהות של שומנים בדם. לא צוין איזה שומנים בדיוק נמצאים אצלו ברמות גבוהות, אבל כנראה מדובר בכולסטרול, שכן פורסם שהוא נוטל את התרופה קרסטור ממשפחת הסטטינים, שמיועדת להורדת רמת כולסטרול.
3. רפלוקס גסטרואזופגיאלי. ביידן חווה מספר אירועים של החזר קיבה-וושט, הידוע בשם "צרבת". מדובר בחולשה של המסתם בוושט הגורר חזרה של מיצי קיבה במעלה הוושט, כאבים בחזה, צריבה ולעיתים גם שיעול ונזלת. ידוע שביידן סובל מעת לעת משיעול ומגודש באף. כדי לטפל בצרבת, הוא עבר הליך שנקרא אנדוסקופיה ומטופל בתרופה נקסיום להפחתת החומציות בקיבה.
4. אלרגיה עונתית. הנשיא החדש סובל זה שנים רבות מאלרגיות שונות, שמחמירות בתקופות מסוימות ומתבטאות בנזלת. הוא עבר מספר ניתוחי סינוסים ודרכי אף, ועדיין נאלץ להשתמש במשאפי סטרואידים וליטול תרופות אנטיהיסטמיניות להקלה. ביידן סובל גם מאסתמה, ומעת לעת גם מזיהומים בדרכי הנשימה. עם זאת, צילום החזה האחרון שלו הוגדר כתקין.
5. בעיות במעי הגס. במהלך קולונוסקופיה שגרתית שעבר ביידן, נמצא דיברטיקולוזיס - מצב שבו מופיעות בליטות של כיסים קטנים דרך נקודות חולשה ברקמת המעי הגס. בנוסף, ב-2008 נמצא במעי גידול לא סרטני.
1 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן נאום פרידה מ מדינת דלאוור בדרך ל הבית הלבן דמעה
ארה"ב ג'ו ביידן נאום פרידה מ מדינת דלאוור בדרך ל הבית הלבן דמעה
חלק מבעיותיו הרפואיות מסכנות חיים: ג'ו ביידן, השבוע
(צילום: AFP)
6. בעיות עור. בצעירותו בילה ביידן שעות רבות בשמש, מה שהוביל כנראה למספר גידולים סרטניים בעור. הם הוסרו לחלוטין, אבל הנשיא החדש ממשיך לעבור באופן קבוע ביקורות עור קפדניות.
7. פציעות ספורט. ביידן עבר מספר ניתוחים אורתופדיים וטיפולים פיזיותרפיים בעקבות פציעות ספורט. ביידן שיחק פוטבול בצעירותו ועסק בענפי ספורט נוספים.
8. בעיות בבלוטת הערמונית. כמו מרבית הגברים בגילו, גם נשיא ארה"ב החדש סובל מהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית. תחילה הוא טופל בתרופות, ובהמשך עבר כריתה של חלק מהבלוטה. הוא אינו סובל מסרטן הערמונית.
9. דימום תוך מוחי. ב-1988 סבל ביידן מאירוע חמור הקרוי "מפרצת". מדובר בבליטה של אחד העורקים המוחיים, שבשלב מסוים נקרע והוביל לדימום תוך מוחי. הוא עבר ניתוח נוירוכירורגי, שבמהלכו תוקנה המפרצת ונמצאה אחת נוספת שלא דיממה, וטופלה. מאז לא חזרה התופעה. ב-2014 הוא עבר CT מוחי שלא העיד על חזרה של התופעה.
10. פקקת ורידים. לאחר האשפוז בשל הדימום המוחי הופיע סיבוך נוסף: ביידן החל לסבול מפקקת ורידים עמוקה, DVT, הנגרמת בשל היווצרות קריש דם באחד מוורידי הגפיים. קריש זה התנתק ממקומו ונע לעבר הריאות, שם הוא גרם לתסחיף ריאתי - מצב מסכן חיים. ביידן טופל בנוגדי קרישה ועבר השתלה של פילטר בווריד הנבוב התחתון, המוביל ללב. זהו מתקן זעיר בעל זרועות, שאמור ללכוד קריש דם, במידה שייווצר שוב, ולמנוע ממנו להגיע שוב לריאות או למוח.
למרות שלל הבעיות והסיבוכים הרפואיים, רופאו האישי של ביידן ציין שהוא כשיר לתפקיד נשיא ארה"ב, והגדיר אותו כאדם בריא.